Forrige side
5.4 Forskning og utvikling
Neste kapittel
Forrige side
5.4 Forskning og utvikling
Neste kap.

Samarbeid for forskning og utvikling

Bilde

I Norsk Kylling tror vi på samarbeid og det å dele kunnskap som en viktig del av utviklingen vår. Når vi kobler innsikt, teknologi og mennesker, finner vi løsninger som både reduserer svinn og skaper merverdi i verdikjeden.

Redder 700 000 middager i året

På slakteri og foredlingsanlegget slakter vi i overkant av 60 000 kyllinger hver dag – det tilsvarer fire kyllinger i sekundet. I en så omfattende produksjon kan selv små forbedringer gi store utslag. I 2024 installerte vi en ny maskin med mer presis utskjæring av brystfilet. Den har en sensor som analyserer hver kylling, og tilpasser kniv og utskjæring deretter. Slik klarer vi å utvinne 8 gram mer filet per kylling til mat, som tilsvarer rundt 700 000 flere måltider i året.

Denne typen innovasjon skjer ikke alene. Leverandørene våre er viktige samarbeidspartnere i utviklingen av ny teknologi. Sammen forbedrer vi løsninger som vil være avgjørende for framtidas matindustri.

Bilde

Små grep – store gevinster

I Norsk Kylling har vi mange dyktige medarbeidere med et sterkt engasjement for innovasjon og utvikling. Vi har dedikerte forbedringsgrupper som bidrar til å identifisere og løse utfordringer. Et av de mest betydningsfulle tiltakene i 2024 kom fra gruppa som jobber med grillede produkter.

De tok tak i problemet med at store mengder krydder falt av under prosessen. En justering av produktresepten resulterte i en reduksjon på 74 kilo krydder per produksjon, tilsvarende 12,5 tonn i året. Dette gir ikke bare en betydelig økonomisk gevinst, men også en miljøfordel. Krydder er den femte største utslippskilden i verdikjeden vår, og tiltaket tilsvarer en reduksjon i klimafotavtrykk lik 885 flyreiser mellom Trondheim og Oslo. Et flott eksempel på hvordan tilsynelatende små grep kan gi store utslag.

Bilde
Vi håper flere produsenter kan la seg inspirere av samarbeidet mellom Norsk Kylling og Matsentralen.

Sammen om å hjelpe

Vi samarbeider med Matsentralen Trøndelag om å redde overskuddsmat som omfordeles gjennom et stort nettverk av ideelle organisasjoner. I 2024 donerte vi 30 tonn kyllingprodukter. Dette ble primært delt ut til enslige og familier i vanskelige livssituasjoner i Midt-Norge. Jort Reitsma, daglig leder i Matsentralen Trøndelag, forteller at behovet for donasjoner er stort.

– Behovet for mathjelp fortsatte å øke i 2024, og vi ser at etterspørselen er større enn tilgangen på mat. Forskning viser at kun 3 % av overskuddsmaten fra matbransjen doneres til frivilligheten, resten blir matsvinn. Vi håper flere produsenter kan la seg inspirere av samarbeidet mellom Norsk Kylling og Matsentralen. Bidraget deres betyr enormt mye for mange, og vi er dypt takknemlige over å kunne dele ut kylling til frivillige organisasjoner som hjelper de blant oss som trenger det aller mest.

Vi kutter matsvinn

KuttMatsvinn-beviset deles ut av Matvett til aktører i mat- og serveringsbransjen som ligger lengst foran i arbeidet med å redusere matsvinn frem mot 2030. Sammen med de andre aktørene i avtalen jobber vi målrettet for å halvere matsvinnet i Norge, i tråd med FNs bærekraftsmål.

I beviset står det at vi viser konkret og målrettet arbeid med reduksjon av matsvinn i egen virksomhet, og i samarbeid med andre i verdikjeden.
Vi har hatt jevnt lavt nivå på matsvinn de siste årene, med kun 0,95 prosent svinn på slakteri og foredlingsanlegget i 2024.

Bilde

Smartere produksjonsplanlegging

I 2024 startet vi et pilotprosjekt for bedre produksjonsplanlegging med bruk av maskinlæring og kunstig intelligens. Målet er at hele verdikjeden i større grad skal produsere riktig vare til riktig tid, og på den måten minimere svinn i alle ledd. En mer presis salgsprognose gir bedre produksjonsplanlegging oppstrøms, mer effektiv produksjon, høyere leveringsgrad og mindre svinn i distribusjon og butikk.

Sammen med REMA Distribusjon videreutvikler vi nå løsningen, og jobber med å integrere mer data, samt å utarbeide en løsning som vil fungere for også andre verdikjeder. Når teknologien kombineres med kompetanse og erfaring, står vi sterkere rustet til å produsere effektivt og ansvarlig – med minst mulig svinn.

Produktholdbarhet (%)

Prosentvis økning i holdbarhet siden 2020

Økt produktholdbarhet

God holdbarhet reduserer risikoen for at mat må kastes fordi den har gått ut på dato. Siden 2020 har vi økt holdbarheten på produktene våre med 14 prosent. For oss som produsent handler det om kontinuerlig forbedring av hygieneregime, produksjonsprosess og utstyr. I dette arbeidet samarbeider vi tett med leverandører, bransje og forskningsmiljø.

I prosjektet MICROORC jobber vi med 17 partnere fra ni ulike land for å oppnå bedre matkvalitet, øke holdbarheten og redusere svinn. Et av målene er å utvikle smart-merking av holdbarhet, slik at forbrukeren kan være helt trygg på at holdbarhetsdatoen er korrekt.

Neste kapittel
6Ansvarsrapport 2024